Social Media Nieuws

7 mogelijke valkuilen bij socialemediamarketing en hoe u deze kunt vermijden

We hebben allemaal slechte gewoonten. Dingen die we bijna automatisch doen zonder erbij na te denken, of die we (ooit) willen opgeven omdat ze niet goed zijn. Voel je je plotseling schuldig over de overvloed aan cake of alcohol in je leven? Helemaal niet, want dit artikel gaat specifiek over social media marketing. Ik geef je een lijst met dingen die je als marketeer fout zou kunnen maken – misschien zonder het te beseffen – en elke keer een suggestie over hoe dingen verbeterd kunnen worden.

1. Behandel uw professionele pagina’s niet als uw persoonlijk profiel

Een groot aantal mensen die tegenwoordig sociale media beoefenen, zijn ermee opgegroeid. Ze hebben hun gedachten, foto’s en favoriete muziek online gedeeld. Je hebt Facebook-updates gepost terwijl je je verdrietig, gelukkig of dronken voelde. Misschien hadden ze er later spijt van, maar misschien ook niet.

Mensen dragen dit gedrag vrijwel automatisch over naar social media-pagina’s die ze als marketeers beheren. De omgeving is gewoon te vertrouwd om verleiding te vermijden. Dit is niet het juiste om te doen.

reclame

Verhoogt u de productiviteit van uw medewerkers? Het Kortrijk Business Park is in alle opzichten een prettige plek om te werken wat leidt tot tevreden medewerkers, minder verloop en hogere productiviteit.
Wanneer klanten ervoor kiezen om de sociale kant van uw merk te volgen, doen ze dat voor de inhoud, niet omdat ze uw vrienden zijn en om u geven

Social media marketing is niet voor niets een vorm van marketing: het vereist bepaalde doelen en methoden om die doelen te meten​ Het vereist ook consistentie. Wanneer klanten ervoor kiezen om de sociale kant van uw merk te volgen, doen ze dat voor de inhoud, niet omdat ze uw vrienden zijn en om u geven. Dit betekent dat ze moeten weten wat voor soort inhoud u plaatst en er zeker van zijn dat ze deze in de nabije toekomst zullen ontvangen. Als ze niet weten wat ze van je kunnen verwachten, heeft het geen zin om je te volgen.

alternatief: Stel doelen, maak een inhoudsplan voor een maand of twee en volg het plan. Kijk hoe dat werkt en los vervolgens enkele problemen op. Verander het plan opnieuw en experimenteer de komende maand. Doe een A / B-test. Meet de resultaten. Net zoals je ergens anders zou doen. Behalve in uw persoonlijke profielen.

2. Beperk jezelf niet tot directe berichten en vermeldingen

De meeste sociale platforms geven je directe berichten en / of meldingen van je volgers. Ze beantwoorden vragen en klachten en krijgen snel het gevoel dat dat niet genoeg is. Dus je besluit om meer foto’s, memes en wat “evergreen content” te plaatsen (content die altijd relevant blijft). Dit is een geweldige manier om contact te houden met klanten, nietwaar?

Je eerste en belangrijkste baan op sociale media is interactie met het publiek​ E-mailmarketing is uw primaire advertentiekanaal. Geef altijd prioriteit aan interactie als de tijd beperkt is voor uw activiteiten op sociale media.

alternatief: Gebruik sociaal luisteren. Vind recensies, vermeldingen op forums en blogs. Reageer, reageer, communiceer. Doe mee aan gesprekken in Twitter-chats en Reddit-discussies. Vergroot de naamsbekendheid en help uw doelgroep door uw social media-pagina te verlaten en de rest van internet te verkennen.

3. Reageer correct op negatieve feedback

Wat je ook doet en hoe goed je het doet Je krijgt sowieso negatieve recensies​ Als je een groot merk bent, kun je zelfs worden aangevallen door trollen of haters. U maakt soms fouten op het werk (en dat geldt ook voor uw collega’s) waarvoor u verantwoording aflegt aan uw publiek op sociale media. In dergelijke situaties raken marketeers vaak in paniek. Ze verwijderen negatieve commentaren en beoordelingen, sluiten snel het venster om confrontaties te vermijden of beginnen een passief-agressief gevecht op Facebook.

Als u opmerkingen negeert, lijkt het alsof het u echt niet kan schelen wat uw klanten denken en dat is zeker niet de indruk die u wilt maken

Al deze reacties kloppen natuurlijk niet. Het verwijderen van opmerkingen draagt ​​bij aan het probleem: mensen maken schermafbeeldingen en raken nog meer gefrustreerd en boos. Als u opmerkingen negeert, lijkt het alsof het u echt niet kan schelen wat uw klanten denken en dat is zeker niet de indruk die u wilt maken. En boos worden is zelfvernietigend.

alternatief: Realiseer je dat negatieve vermeldingen minstens zo nuttig kunnen zijn als positieve. Ze bieden u de mogelijkheid om de online gemeenschap te laten zien dat u luistert, dat u om hen geeft en dat u uw best doet om problemen op te lossen. Bovendien kunnen lezers erop vertrouwen dat dit echt is, in tegenstelling tot positieve recensies. Zo:

Stap 1: zorg ervoor dat het niet om trollen gaat

Trollen zijn gemakkelijk te herkennen. Als het een zinloos, boos bericht is zonder specifiek probleem met uw merk, dat ook persoonlijk of erg vaag is: Troll. U kunt het gerust negeren.

Stap 2: Antwoord zo snel mogelijk

Doe je best om snel te reageren: 32% van de gebruikers van sociale media verwacht binnen 30 minuten een reactie. 10% verwacht binnen 60 minuten een antwoord. Volgens een onderzoek van NM Incite zou 33% van de respondenten een merk aanbevelen dat een snelle maar ondoelmatige reactie biedt, terwijl slechts 17% een bedrijf zou aanbevelen dat een langzame maar effectieve oplossing biedt.

Stap 3: probeer het probleem door hun ogen te zien

Uw klanten kunnen overdreven reageren. Of dat ze je aanvallen voor iets dat niet jouw schuld is. Of dat ze onredelijk zijn. Maar zelfs als dat het geval is, is het en zal uw taak zijn om uw best te doen om het probleem vanuit hun perspectief te bekijken. Zelfs als u het probleem niet kunt oplossen, moet uw klant het gevoel hebben dat hij het probleem herkent.

Stap 4: bied je excuses aan en repareer / leg uit waarom je het niet kunt repareren.

Praat met de klant. Doe je best om de situatie op te lossen en, als je dat niet kunt, leg dan duidelijk uit waarom. Geef de klant niet door aan de volgende persoon – dit zal mensen irriteren. Vraag deze persoon om je te helpen.

4. Neem uzelf niet te serieus

Alle soorten bedrijven zijn nu beschikbaar op sociale media. Sommige zijn heel casual en bedoeld om leuk en onderhoudend te zijn, andere hebben een merkimago dat bijna koninklijk of elitair is. Hoe dan ook, de toon van het gesprek moet op sociale media veranderen. Social media zijn niet gemaakt voor bedrijven. Het is gemaakt voor vrienden. Hoe chic en gerenommeerd uw merk ook is, als u eenmaal hebt besloten om het op sociale media te promoten, vergeet dan positiviteit.

alternatief: Schrijf op een vriendelijke en informele manier. U kunt soms zelfs grapjes maken terwijl u een groot advocatenkantoor bent. Ja, het is echt mogelijk.

5. Focus niet alleen op zelfpromotie

Daar hebben we het al een beetje over gehad: dat is het Het is belangrijk om interacties met mensen voorrang te geven boven zelfpromotie​ Maar dat is niet alles. Te vaak communiceren socialemediamarketeers goed met klanten, maar in de tussentijd spammen ze hen met eindeloze inhoud, aanbiedingen en verkoopverhalen. En dat werkt niet, want dat is niet echt het doel van sociale media.

alternatief: Verander eerst je houding. Uw sociale mediapagina’s zijn geen platform voor directe verkoop. Ze zijn een plek voor waardevolle inhoud, wedstrijden, quizzen en andere vormen van entertainment. Ze zijn er om een ​​gemeenschap op te bouwen.

Als je op social media wilt verkopen, probeer dan social selling​ Dan vind je hot leads op social media die je merk niet kennen en bied je ze een product aan (met korting of vergelijkbaar voordeel).

6. Geef niet te snel op

Social media marketing lijkt vaak tijdverspilling. Marketeers maken Facebook- en Twitter-accounts, plaatsen foto’s en reageren maandenlang op volgers. Toch groeit de gemeenschap langzaam​ Betrokkenheid groeit nauwelijks en het website- / blogverkeer blijft hetzelfde. En dan stoppen ze met sociale media of huren ze iemand anders in voor de baan (en dan nog iemand anders). Of de strategie wordt gewijzigd en de focus wordt verlegd naar een andere methode.

alternatiefDe beste groeihack voor socialemediamarketing is consistentie​ Het is onwaarschijnlijk dat je post of zelfs je grappige video achter de deuren je duizenden nieuwe volgers per dag zal opleveren. Als je volgers groeien, is dat een goed teken – blijf doorgaan.

Probeer echter ook te experimenteren met sociale media. Probeer advertenties op sociale media, wees creatief met wat u doet, probeer nieuwe platforms. Als vuistregel geldt dat 80% van uw SMM-plan de taken moeten zijn die u al doet en 20% iets nieuws en experimenteels.

7. Meet de resultaten

Het meten van de resultaten van uw inspanningen op sociale media is vervelend en ingewikkeld​ En het is niet altijd 100% duidelijk hoe je dat moet doen. Als gevolg hiervan geven veel marketeers gewoon cijfers op en hebben ze slechts een vaag idee van hoe belangrijk hun taak is.

alternatief: Dat hangt natuurlijk af van uw doelen. Het is echter belangrijk om uw resultaten bij te houden en ervoor te zorgen dat de cijfers omhoog gaan. Let vooral op wat de groei heeft gehyped / geïnitieerd, want zo bepaal je de strategie. Hier is een meer gedetailleerde gids voor het meten van de ROI van sociale media.

Gevolgtrekking

Concreet: vergeet niet waar social media voor staat. Het persoonlijke en zakelijke gebruik van sociale media heeft niets met elkaar te makenMaar u kunt niet te formeel zijn op uw pagina’s. Probeer verschillende tactieken en meet de resultaten om te zien wat werkt en wat niet. SMM is niet zo eenvoudig als het lijkt, vooral op het eerste gezicht. Dus doe je best om deze fouten niet te maken – ze kunnen je conversies kosten.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button