Politieke partijen kopen vooral advertenties in op Facebook en Instagram
Het CDA heeft deze maand bijna 60.000 euro uitgegeven aan adverteren op Facebook en Instagram. Hiermee is de partij koploper als het gaat om een digitale campagne op de twee platforms waar de campagne het vaakst online staat. Dat blijkt uit het UvA-dashboard, dat de doorgaans ondoorzichtige politieke advertenties in de gaten houdt. In februari kocht het CDA 39 unieke advertenties, de PvdA 32, het Forum voor Democratie 25 en 50PLUS 14.
Het dashboard maakt deel uit van een uitgebreide studie van de digitale campagnes van de partijen, aangezien de verkiezingscampagne dit jaar meer dan ooit online is. Het onderzoek is een initiatief van de Universiteit van Amsterdam, het onderzoeksbureau I & O Research en de Volkskrant.
Het dashboard laat niet alleen zien hoeveel advertenties de politieke partijen kopen en hoeveel ze ervoor betalen, maar ook in hoeverre hun advertenties aan een specifiek publiek worden getoond. Het CDA heeft dit jaar tot nu toe het meeste gevierd op Facebook en Instagram: ruim 59.500 euro. PvdA staat tweede met bijna 18.000 euro. FvD heeft ruim 17.000 euro uitgegeven.