Social Media Nieuws

7 mogelijke valkuilen bij social media marketing en hoe je ze kunt vermijden

We hebben allemaal slechte gewoontes. Dingen die we bijna automatisch doen zonder erbij na te denken, of die we (op een dag) willen opgeven omdat ze niet goed zijn. Voel je je ineens schuldig over de overvloed aan cake of alcohol in je leven? Dat hoeft niet, want dit artikel gaat specifiek over social media marketing. Ik geef je een lijst met dingen die je als marketeer verkeerd zou kunnen doen – misschien zonder het te beseffen – met een suggestie hoe dingen kunnen worden verbeterd.

1. Behandel uw professionele pagina’s niet als uw persoonlijk profiel

Veel mensen die tegenwoordig sociale media beheren, zijn ermee opgegroeid. Ze hebben hun gedachten, foto’s en favoriete muziek online gedeeld. Ze plaatsten Facebook-updates terwijl ze verdrietig, blij of dronken waren. Misschien hadden ze er later spijt van, misschien ook niet.

Bijna automatisch dragen mensen dit gedrag over op social media pagina’s die ze als marketeers beheren. De omgeving is gewoon te vertrouwd om verleid te worden. Dit is niet de manier om te gaan.

reclame

Benieuwd naar de cybersecurity trends van 2021? Leer meer over hoe hackers werken en krijg tips over hoe u uw medewerkers veilig weer op kantoor kunt krijgen.

Download de whitepaper

Wanneer klanten ervoor kiezen om de sociale kant van uw merk te volgen, is dat voor de inhoud, niet omdat ze uw vrienden zijn en om u geven

Social media marketing is niet voor niets een vorm van marketing: het vereist specifieke doelen en manieren om die doelen te meten. Het vereist ook consistentie. Wanneer klanten ervoor kiezen om de sociale kant van uw merk te volgen, is dat voor de inhoud, niet omdat ze uw vrienden zijn en om u geven. Dat betekent dat ze moeten weten wat voor soort inhoud je plaatst en er zeker van moeten zijn dat ze deze in de nabije toekomst zullen blijven ontvangen. Als ze niet weten wat ze van je kunnen verwachten, heeft het geen zin om je te volgen.

alternatief: Stel doelen, maak een inhoudsplan voor een maand of twee en volg het plan. Kijk hoe dit werkt en los vervolgens enkele problemen op. Wijzig het plan opnieuw, experimenteer de volgende maand. Doe een A/B-test. Meet de resultaten. Net zoals je ergens anders zou doen. Behalve in uw persoonlijke profielen.

2. Beperk jezelf niet tot directe berichten en vermeldingen

Op de meeste sociale platforms ontvang je direct messages en/of notificaties van je volgers. Ze beantwoorden vragen en klachten en krijgen al snel het gevoel dat dit niet genoeg is. Dus besluit om meer foto’s, memes en wat “evergreen content” te posten (content die altijd relevant zal blijven). Het is een leuke manier om in contact te blijven met klanten, nietwaar?

Je eerste en belangrijkste baan op sociale media is dit Interactie met het publiek. E-mailmarketing is uw primaire advertentiekanaal. Wanneer de tijd beperkt is voor uw sociale media-activiteiten, geef dan altijd prioriteit aan interactie.

alternatief: Gebruik sociaal luisteren. Vind reviews, vermeldingen op forums en blogs. Reageren, reageren, communiceren. Neem deel aan gesprekken in Twitter-chats en Reddit-discussies. Vergroot de naamsbekendheid en help je doelgroep door je social media pagina te verlaten en de rest van het internet te verkennen.

3. Reageer correct op negatieve feedback

Wat je ook doet en hoe goed je het doet Je gaat sowieso negatieve recensies krijgen. Als je een groot merk bent, kun je zelfs worden aangevallen door ‘trollen’ of haters. Op het werk maak je soms fouten (en je collega’s ook) waarvoor je verantwoordelijk bent voor je sociale media-publiek. In dergelijke situaties raken marketeers vaak in paniek. Je verwijdert negatieve opmerkingen en beoordelingen, sluit snel het venster om confrontaties te vermijden of begint een passief-agressief gevecht op Facebook.

Als je opmerkingen negeert, lijkt het alsof het je niet kan schelen wat je klanten denken, en dat is zeker niet de indruk die je probeert te wekken

Natuurlijk zijn al deze antwoorden fout. Het verwijderen van opmerkingen maakt het probleem erger: mensen maken screenshots en worden nog meer gefrustreerd en boos. Als u opmerkingen negeert, lijkt het alsof het u niet kan schelen wat uw klanten denken, en dat is zeker niet de indruk die u probeert te wekken. En boos worden is, nou ja, zelfdestructief.

alternatief: Realiseer je dat negatieve vermeldingen net zo nuttig kunnen zijn als positieve. Ze geven je de kans om de online gemeenschap te laten zien dat je luistert, om je geeft en je best doet om problemen op te lossen. Bovendien stelt het de lezers gerust dat dit echt is, in tegenstelling tot positieve recensies. Zo:

Stap 1: zorg ervoor dat er geen trollen rollen

Trollen zijn gemakkelijk te herkennen. Als het een zinloze boze boodschap is zonder specifiek probleem met je merk, dat ook persoonlijk of heel vaag is: Troll. Je kunt het gerust negeren.

Stap 2: reageer zo snel mogelijk

Doe je best om snel te reageren: 32% van de gebruikers van sociale media verwacht binnen 30 minuten een reactie. 10% verwacht binnen 60 minuten antwoord. Volgens een onderzoek van NM Incite zou 33% van de respondenten een merk aanbevelen dat een snelle maar ineffectieve reactie biedt, terwijl slechts 17% een bedrijf aanbeveelt dat een langzame maar effectieve oplossing biedt.

Stap 3: probeer het probleem door hun ogen te zien

Uw klanten reageren misschien overdreven. Of dat ze je aanvallen voor iets dat niet jouw schuld is. Of dat ze onredelijk zijn. Maar zelfs als ze dat wel doen, is het jouw taak om je best te doen om het probleem vanuit hun perspectief te bekijken. Zelfs als u het probleem niet kunt oplossen, moet uw klant het gevoel hebben dat u het probleem herkent.

Stap 4: bied je excuses aan en repareer / leg uit waarom je het niet kunt oplossen.

Praat met de klant. Doe je best om de situatie op te lossen en leg in detail uit waarom. Geef de klant niet door aan de volgende persoon – dat irriteert mensen. Vraag deze persoon om je te helpen.

4. Neem jezelf niet te serieus

Alle soorten bedrijven zijn tegenwoordig te zien op sociale media. Sommige zijn heel casual en bedoeld als plezier en amusement, andere hebben een merkimago dat bijna koninklijk of elitair is. Hoe dan ook, de toon van het gesprek moet op sociale media veranderen. Sociale media zijn niet gemaakt voor bedrijven. Het is gemaakt voor vrienden. Hoe chic en gerenommeerd je merk ook is, als je eenmaal hebt besloten het op sociale media te promoten, vergeet dan verfijning.

alternatief: Schrijf op een vriendelijke en informele manier. Als groot advocatenkantoor kun je soms zelfs grappen maken. Ja dat kan.

5. Focus niet alleen op zelfpromotie

We hebben het er al een beetje over gehad: het is Het is belangrijk om interactie met mensen voorrang te geven boven zelfpromotie. Maar dat is niet alles. Te vaak communiceren social media marketeers goed met klanten, maar in de tussentijd spammen ze ze met eindeloze inhoud, aanbiedingen en verkoopverhalen. En dat werkt niet, want dat is niet echt het doel van sociale media.

alternatief: Verander eerst je houding. Hun sociale media-pagina’s zijn geen directe verkoopplatform. Ze zijn een plek voor waardevolle inhoud, wedstrijden, quizzen en andere vormen van entertainment. Ze zijn er om een ​​gemeenschap op te bouwen.

Als je op sociale media wilt verkopen, probeer dan sociale verkoop. Zoek vervolgens op social media hot leads die jouw merk niet kennen en bied ze een product aan (met korting of vergelijkbaar voordeel).

6. Geef niet te snel op

Social media marketing lijkt vaak tijdverspilling. Marketeers maken Facebook- en Twitter-accounts, plaatsen foto’s en reageren maandenlang op volgers, en toch groeit de community langzaam. Betrokkenheid groeit nauwelijks en website-/blogverkeer blijft hetzelfde. En dan stoppen ze met sociale media of huren ze iemand anders in voor de baan (en dan nog een). Of de strategie wordt gewijzigd en de focus verschuift naar een andere werkwijze.

alternatief: De beste growth hack voor social media marketing is consistentie. Het is niet erg waarschijnlijk dat je post of zelfs je grappige video achter de deur je duizenden nieuwe volgers op een dag zal opleveren. Als je volgers groeien, is dat een goed teken – ga door.

Probeer echter ook te experimenteren met sociale media. Probeer advertenties op sociale media uit, wees creatief met wat u doet, probeer nieuwe platforms. Als vuistregel moet 80% van uw SMM-plan bestaan ​​uit de taken die u al uitvoert en 20% uit iets nieuws en experimenteels.

7. Meet de resultaten

Het meten van de resultaten van uw inspanningen op sociale media is vervelend en ingewikkeld. En het is niet altijd 100% duidelijk hoe dat moet. Als gevolg hiervan zien veel marketeers eenvoudigweg af van cijfers en hebben ze slechts een vaag idee van wat hun werk betekent.

alternatief: Dat hangt natuurlijk af van je doelen. Het is echter belangrijk om uw resultaten bij te houden en ervoor te zorgen dat de cijfers omhoog gaan. Let vooral op wat de groei heeft gehyped / getriggerd, want zo bepaal je de strategie. Hier is een meer gedetailleerde gids voor het meten van ROI op sociale media.

Conclusie

Concreet: vergeet niet waar social media voor staat. Persoonlijk en zakelijk gebruik van sociale media hebben niets met elkaar te maken. Maar nogmaals, u kunt niet te formeel zijn op uw pagina’s. Probeer verschillende tactieken en meet de resultaten om te zien wat werkt en wat niet. SMM is niet zo eenvoudig als het lijkt, vooral in het begin. Dus doe je best om deze fouten niet te maken – ze kunnen je conversies kosten.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button