E-commerce Nieuws

Generatiekloof in e-commerce: millennials willen flexibele levering

Met de groeiende koopkracht van Generatie Y zal deze trend zich waarschijnlijk voortzetten. Ter vergelijking: Millennials besteden gemiddeld 115 euro per bestelling, Boomers 82 euro. Millennials bestellen ook vaker online: 1,8 keer per maand vergeleken met 1,2 bestellingen van Millennials. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 1.002 Nederlanders.

Gemak is de belangrijkste drijfveer
De behoefte aan flexibiliteit wordt vooral gedreven door de behoefte aan gemak. Millennials willen zelf bepalen waar, wanneer en hoe een bestelling wordt bezorgd. Zo zou de helft (52%) van de Millennials de levertijd willen wijzigen nadat een pakket is verzonden, terwijl slechts een kwart van de Boomers (26%) dat zou willen. Nog eens 46 procent van de 25- tot 40-jarigen wil het afleveradres kunnen wijzigen na verzending, tegenover slechts 25 procent van de boomers.

Premium verzendopties in opkomst
Het verlangen naar gemak komt ook tot uiting in de keuze van bezorgmogelijkheden. Terwijl bijna tweederde (62%) van de boomers gewoon kiest voor standaardlevering, doet slechts de helft (51%) van de millennials dit. Jongere kopers daarentegen kiezen veel vaker voor bezorging op dezelfde dag, bezorging in het weekend of bezorging in de pakketkluis. Deze premium verzendopties spelen slim in op de vraag naar bezorging op een tijdstip dat past bij de ontvanger en past goed bij de agenda van de werkende millennial.

Flexibiliteit heeft zijn prijs
Het is geen verrassing dat premium verzendopties, zoals levering op dezelfde dag, een prijs hebben. Millennials graaien graag in de buidel voor het gemak dat ze willen: voor een bestelwaarde van 50 euro willen ze rond de 3,70 euro betalen, boomers betalen maximaal 2,20 euro. Gemiddeld zijn consumenten bereid ongeveer 3,40 euro per bestelling te betalen.

“Dit onderzoek geeft waardevol inzicht in de verschillen tussen de generaties. Het is vooral interessant om te zien hoe millennials de lat hoog leggen voor flexibele levering”, zegt Rob van den Heuvel, CEO en mede-oprichter van Sendcloud. “Het bereiken van deze generatie wordt in de toekomst alleen maar belangrijker, omdat hun koopkracht de komende jaren alleen maar toeneemt. Als online retailers hun potentieel en winst willen maximaliseren, is het daarom een ​​minimumvereiste om flexibele levering aan te bieden.”

Het onderzoek is in juni 2021 door Nielsen uitgevoerd onder 7.873 deelnemers uit 8 Europese landen (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje en Groot-Brittannië). Het onderzoek maakt deel uit van het E-Commerce Delivery Compass 2021. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd om retailers te voorzien van de laatste trends op het gebied van e-commerce logistiek. Het volledige rapport wordt op 7 september dit jaar gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button