E-commerce Nieuws

Verkeer vandaag en zonder online: de e-commercepioniers van vandaag

Een voortrekkersrol waarin Sans Online de wetten van het web zelf moest leren.

Dertien jaar later is Sans Online uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de e-commerce wereld, die blijft groeien op het gebied van naamsbekendheid, organische posities en orders, mede dankzij het digitale marketingbureau Traffic Today. Een blik.

familiebedrijf

Door de coronamaatregelen zijn alle winkels gesloten en dit geldt ook voor de 2 fysieke kledingwinkels uit Sans in hartje Rijssen, waar alles begon voor het bedrijf. “Mijn vader (Herman, red.) begon in 1987 met een winkeltje van 150 vierkante meter”, begint Tom Sans zijn verhaal vanuit de kantine in het nabijgelegen distributiecentrum.

“Mijn broer Nick (die de Sans en Sans Outlet Stores in Rijssen runt, noot van de redactie) en ik waren 5 en 7 jaar oud. Al als kleine jongen hielp ik met het boeken van kleding en steunde mijn moeder mijn vader met zijn baan.” In 1992 groeide het bedrijf en ging het samenwerken met franchisenemers die winkels openden in onder meer Nijverdal en Borne.

De stap naar het internet

Toen Sans nog door de winkel huppelde, was hij absoluut niet van plan het stokje van zijn ouders over te nemen. Maar dit toekomstperspectief veranderde plotseling in 2006. “Ik runde een aantal jaren een franchisewinkel van L’Esprit en zij kregen een online winkel, waardoor ik minder bezoekers naar mijn winkel kreeg. Dat jaar vroegen mijn ouders aan mijn broer (die net klaar was met zijn opleiding, noot van de redactie) en mij of we een overname konden plannen”, herinnert Sans zich.

“We zijn Sans Online begonnen met een paar vrienden. Destijds kon je nog steeds URL’s kopen voor populaire zoektermen. Toen stonden we gelijk bovenaan in Google.’

Verkeer vandaag

Geboren in Twente, runde hij voor het eerst Sans Online vanaf zijn mobiele telefoon toen de bestellingen niet zo vrij stroomden als nu. De vrouw van Toms broer voegde zich al snel bij hen om foto’s, bestellingen en vragen van klanten te verduidelijken.

Ondanks de bloei van Sans Online, wilde Sans zijn bedrijf naar een hoger niveau tillen. Hiervoor kwam hij in contact met Steven Lubbers, directeur Traffic Today. “Hij kwam meteen met een paar eye-openers die we over het hoofd hadden gezien. Die energie paste bij mij”, zegt Sans. “Traffic Today is gebaseerd op zijn eigen kracht en Steven zei: als het je niet bevalt, stop dan. Dat was ik niet gewend van een online marketingbureau, omdat veel bureaus van tevoren veel eisen.’

Senior Online Marketeer Dominique Bouwmeester kreeg de opdracht voor het project en ging direct aan de slag met de Quick Wins. ‘Op het gebied van SEO en content was er nog wat terrein te winnen. We plaatsten tekst in categorieën en wilden ervoor zorgen dat mensen meer gericht waren op een bepaald zoekwoord. Door te focussen op merken en productgroepen waar het assortiment goed bij past, halen we het beste uit de campagne. Er is ook een wekelijkse check of er een update nodig is, aangezien de website constant wordt bijgewerkt.’

voegt Sans toe. “We willen echt een branded webshop zijn voor 35-plussers. De grote spelers zien we hier niet als concurrenten.’ Baumeister doet mee. “Het is geen wedstrijd voor bedrijfsvoering, maar op het gebied van SEO. Er wordt vaak gezegd dat je de grote feesten niet kunt verslaan, maar met onze aanpak doen we op geen enkele manier onder voor partijen als Zalando.” Sans knikt tevreden. “Als ik Dominique aan de telefoon heb, heb ik het gevoel dat ik iemand heb die me begrijpt. Ze gaan verder waar we gebleven waren. Deze sparringmomenten bevestigen het gevoel op de goede weg te zijn en dat brengt echt iets op”, besluit Sans.

Foto: Dominique Bouwmeester (l) en Tom Sans.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Traffic Today.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button