E-commerce duurzaam? Jaarlijkse doos van 87 miljoen kilo, kunststof frame • Magazijntotaal
Hij hechtte nog steeds waarde aan de winn op het gebied van duurzame e-commerce. DS Smith meldde en vorig jaar dat consumenten steeds kritischer waren op de e-commerce verpakking. Ook op het gebied van duurzaamheid.
Karton, plastic en opvulmateriaal
Nu komen daar cijfers bij van het aantal kilo’s karton, plastic en opvulmateriële dat e-commerce jaarlijks kost. Het gaat om 84 miljoen kilo dozen dozen, 2 miljoen kilo vulmaterialen, waarvan 1,3 miljoen kilo bubbeltjesplastic en 800.000 kilo plastic verzendzakken.
Lees ok
E-commerce verpakkingen: dus maak je ze kleiner, duurzamer en dus goodkoper
resultaat consument
Dit is voor het eerst de milieuorganisatie van het Benelux Recycling Netwerk. Maaltijdverpakkingen zijn niet meegerekend. “Al de verzendmaterialen zijn niet alle een ergernis voor de consument”, schrijven het netwerk. “Ze belasten ook het milieu. Voor de productie zijn de basismaterialen nodig. Stoffen die het milieu vervuilen gaan voor het product. Bovendien wordt bij de meeste verkoopmaterialen geleverd, alleen als ze een keer zijn gebruikt, tot het verbruik van het recht.”
Wanneer de brievenbuspost zo’n 9,5 miljoen kilo papieren enveloppen en 1,5 miljoen kilo plastic is, is de verpakking bijvoorbeeld titels.
Recyclingnetwerk Benelux stelt aan de zee Milieudefensie, Natuur & Milieu, Greenpeace, IFAW en Stichting De Noordzee. Het netwerk raadpleegde voor het derzoek onder meer de Post- und Pakkettemonitor 2020 van de Consument & Markt Autoriteiten en keek naar rapporten van Thuiswinkel.org, de Belangenvereniging van Nederlandse Webwinkeliers.