E-commerce voor scheepvaart in logistiek vastgoed
De mix van logistiek gaat de komende jaren forse vastgoedverschuivingen doormaken. De aanleiding: de rappe en almaar grote opkomst van e-commerce. Dat stelt Mari van Kuijk, partner bij het logistiek adviesbureau Groenewout.
Alle jaren duurt e-commerce wereldwijd een vlucht. De vergelijking, voor een periode van vier jaar, was dat e-commerce voor een klein bedrag van € 2,3 rekeningen ging, in het geval van toezicht op de rekeningen en dat jaar werd het verdubbeld tot ongeveer € 4,5 rekeningen. Tijdens de covid-19 crisis kwamen de rieten snel in een volgende versnelling terecht. De uitkomst van de laatste Thuiswinkel marktmonitor (van Thuiswinkel.org) is de online output van een product met maximaal 43%.
Deze impact wordt ook gevoeld aan de vastgoedkant van de markt. In het jaar 2021 wordt Nederland 32 vierkante meter per jaar logistiek. “E-commerce is een logistieke keten die complexer is, afhankelijk van de verscheidenheid aan logistiek in het overgrote deel van de staat”, zegt Van Kuijk.
De vraag in de buurt van de huidige, centrale distributiecentra op de huidige continue hotspots zullen blijven bestaan. “Maar minimaal zal een implementatie nodig hebben voor zowel verhuizing (fulfilmentcentra) als zee kleinschalige locaties aan de rand van hydraulische bevolkingscentra.”
In dit geval is Van Kuijk onderscheid ontworpen voor verschillende soorten logistieke centra, zoals darkstores, city hubs, sorteercentra, pick-up points en return centres. De logistiek expert wil dat de retailers en de logistieke aanbieders – zoveel meer dan het is – verschillende soorten centra toevoegen aan de combiners in het gebouw en op afstand om optimaal te kunnen voldoen aan de eisen van de klant.
Strijk op het gebouw
De veranderingen in vastgoed zijn het gevolg van het feit dat Van Kuijk ook een grote impact heeft gehad op het ijzer dat voor veel logistiek is ontworpen. Andere ijzers zijn aan het gebouw gehangen. “Fulfilment center boven zeeniveau, in de maximale omvang van het gebouw (12 meter) is minder belangrijk.
Bovendien zijn de interne gebouwen anders. Hierdoor moet u denken aan een aantal sproeiers in de brandveiligheid, een groot aantal parkeerplaatsen, deuren die een aantal medewerkers hebben die in een eerdere mechanisatie erg licht zijn.
Het feit dat hij geen sprekende zee is van een toekomstig profiel voor een logistiek pand, zorgt ervoor dat de markt tegen een aantal uitdagingen zal aanlopen. Een van de volgende is dat de markt slechts gefragmenteerd is, wat verwacht wordt van de gegeven van onderzeese beleggingaantrekkelijkheid in risicomanagement.
Het artikel is gebaseerd op een stuk in Nederland Distributieland, de brancheorganisatie voor de logistieke sector.