De social media-expert | Marketing feiten
“Kan ik je een paar vragen stellen?” Een paar weken geleden stond een aardige jongen van begin twintig voor mijn proeftafel op het altaar van deze Goese kerk, waar een mis plaatsvond. “Ga eerst zitten en dan kun je iets lekkers proberen en meteen je vragen stellen”, antwoordde ik. Hij nam plaats in de biechtstoel, ik schonk hem iets in en hij begon. Hij studeerde aan Fontys en ze werkten aan een project met en via sociale media, dus hij wilde mij interviewen. ‘Heb je mijn boek al gelezen?’ Ik vroeg hem. Nee, dat deed hij niet. Ik vertelde hem dat ik wekelijks meerdere mailverzoeken krijg van studenten om deel te nemen aan hun projecten en scripties. Dat vind ik eigenlijk ook leuk, maar de e-mailvragen zijn meestal vragen die allemaal in mijn boek worden beantwoord, en ik zal mijn boek niet voor elke student herschrijven. Hij begreep het, hij las eerst mijn boek, keek of hij nog vragen had en nam daarna weer contact met me op.
We spraken nog wat meer over zijn training. Over deze opleiding heb ik in 2008 en 2009 gastseminars mogen geven in Tilburg. “Wat wil je met deze training, wat wil je er later mee doen?” Ik vroeg hem. ‘Nou, ik zou bijvoorbeeld een social media-expert kunnen worden.’
Ik verslikte me bijna in het stuk kaas dat ik zojuist in mijn mond had gestopt. “Social media-expert? Ben je er al een hele tijd niet geweest? Waarschijnlijk heb je een Hyves-, Facebook-, Twitter- en LinkedIn-account. Iedereen die vandaag in deze netwerken actief is, noemt zichzelf een expert. Dus waarom zou je studeren om te worden wat iedereen al lang is?
Hij vertelde hen dat zijn leraar voor dit project geen video’s mocht maken met hun flip of mobiele telefoon, maar met professionele camera’s moest werken. “Maar dan denk ik dat het media is en geen sociale media. Bij sociale media gaat het om het delen van inhoud van gewone mensen, waarbij de kwaliteit van de afbeelding ondergeschikt is aan de inhoud. Traditionele media die internet gebruiken, worden niet noodzakelijk geassocieerd met sociale media. Dit zal pas gebeuren als anderen het in hun gemeenschap gaan delen.
‘Hm, zeg je bijna.’
De term sociale media is zwaar herzien en de expert op het gebied van sociale media bestaat niet. Er zijn mensen die anderen of bedrijven kunnen inspireren om actief of actiever te worden in gemeenschappen. Er is geen heilige graal en niemand anders kan het voor u doen. Daarom werkt het inhuren van een stagiair op social media vaak niet, of slechts voor een zeer korte tijd. Waarom? Want in sociale media, waar communities worden gevormd vanuit dezelfde interesses, gaat het om mensen, persoonlijk contact en netwerken.
Dit betekent natuurlijk niet dat een nieuws- of RSS-feed op Twitter geen volgers krijgt. Het zal het krijgen, maar je hebt geen expert nodig om zo’n feed op te zetten. U kunt dit in twee minuten doen en u hoeft niet meer te werken.
Ik heb artikelen gezien waarin ik ook werd genoemd Social Media Expert. Ik heb er een hekel aan. Ik ben geen expert, ik heb ervaring met wat wel en niet werkte voor mij en ik vertel je er graag over, maar voor andere mensen kan het heel anders zijn. Met mijn verhaal inspireer ik anderen of laat ik zien dat dit misschien geen goed platform is voor hun bedrijf.
De mensen die zich onderscheiden als social media-experts zijn vaak dezelfde mensen die destijds bedrijven uit hun zak gooiden om te gaan bloggen, en zelfs overheden en banken hebben overtuigd om echt veel geld in Second Life te investeren.
Mensen bloggen nog steeds, er zijn nog steeds mensen actief in Second Life, maar die dingen zijn over de hype heen gekomen. Het bleek dat er geen geld te verdienen was voor bedrijven, want alles draait om de mensen daar. Net als op Twitter, Facebook en Hyves. Als je op deze manier meedoet, past het bij je bedrijf en sluit je je aan bij de communities, dan kun je succesvol zijn. Je kunt ook gewoon voor banners gaan, dat is betaalde reclame, maar je gebruikt er geen social media mee.
Doe gewoon mee, verken, experimenteer met de technieken die in 2010 beschikbaar zijn en begin met verbinden, delen en inspireren. Word dan volgend jaar ook social media-expert.