Duidelijkheid over H1-gebruik en SEO • SEO-nieuws
Google gebruikt verschillende factoren om te bepalen welke website hoog scoort in de zoekmachine. Deze factoren blijven altijd geheim, maar online marketeers weten wat de onderdelen zijn. De H1-header is een van de onderdelen die al jaren als een belangrijk onderdeel van SEO wordt beschouwd.
Gebruik van headers op uw website
Google gebruikt tekst op uw website om te bepalen waar de pagina over gaat. Door ook koppen op uw pagina te gebruiken, geeft Google deze onderdelen meer waarde dan normale tekst.
Gebruik bij het optimaliseren van pagina’s via SEO idealiter slechts één Header 1, Heading 1 en meerdere keren Header 2 op elke pagina.
Kop 1 (H1) bevat meestal de titel van een pagina en is daarom het belangrijkste onderdeel van de pagina. Google gebruikt dit ook als SEO-factor en geeft de woorden in de eerste helft van het jaar meer waarde.
SEO-tip: gebruik H1
Op YouTube worden SEO-vragen regelmatig beantwoord door Google-medewerkers via Google Webmasters.
In een van deze video’s werd gevraagd of Google tekst correct behandelde op pagina’s wanneer Kop 1 meerdere keren op een pagina werd gebruikt.
John Mueller, webmasteranalist bij Google, stelt dat Google geen probleem heeft met het vaker gebruiken van een H1 op een pagina. Door goed gebruik te maken van koppen, grote fragmenten en normale tekst, analyseert Google de tekst op de meest logische manier.
Dus als webbouwer of SEO-marketeer kun je meerdere H1-teksten gebruiken als het ervoor zorgt dat de tekst beter leesbaar is. En als u meerdere H1’s op één pagina ziet, hoeft u niet uw hele site opnieuw op te bouwen.
De volgende twee tabbladen wijzigen de onderstaande inhoud.