E-commerce voor verzending in logistiek vastgoed
De mix van logistiek vastgoed gaat de komende jaren forse verschuivingen doormaken. De aanleiding: de rappe en almaar grote opkomst van e-commerce. Dat stelt Mari van Kuijk, partner bij het logistiek adviesbureau Groenewout.
Alle jaren neemt e-commerce wereldwijd een vlucht. De vergelijking, voor een periode van vier jaar, was e-commerce voor een klein bedrag van € 2,3 rekeningen, in het geval van controle op de rekeningen en dat jaar werd het verdubbeld tot ongeveer € 4,5 rekeningen. Tijdens de covid-19 crisis kwam het riet groot in een volgende versnelling terecht. Het resultaat van de laatste Thuiswinkel marktmonitor (van Thuiswinkel.org) is de online output van een product met een maximum van 43%.
Deze impact wordt ook gevoeld aan de vastgoedkant van de markt. In het jaar 2021 is Nederland 32 vierkante meter per jaar aan logistiek. “E-commerce is een logistieke keten die complexer is, afhankelijk van de verscheidenheid aan logistiek in het overgrote deel van de staat”, zegt Van Kuijk.
De vraag near the, centrale distributiecentra op de huidige hotspots zal blijven bestaan. “Maar zal een uitgifte verstrekken voor gecombineerde (full-scale locaties aan de van belangrijke bevolkingscentra).”
In dit geval is Van Kuijk onderscheid gemaakt voor verschillende soorten logistieke centra, zoals darkstores, stadshubs, sorteercentra, ophaalpunten en retourcentra. De logistiek expert wil dat de detailhandelaren en de logistieke aanbieders – zoveel meer dan het is – verschillende soorten centra toevoegen aan de combiners in het gebouw en optimaal kunnen voldoen aan de eisen van de klant.
Strijk op het gebouw
Door de veranderingen in het vastgoed heeft Van Kuijk ook een grote impact gehad op het ijzer dat voor veel logistiek is ontworpen. Andere strijkijzers zijn opgehangen aan het gebouw. “Verwerkingscentrum boven zeeniveau, in de maximale omvang van het gebouw (12 meter) is minder belangrijk.
Bovendien zijn deinterne gebouwen anders. Hierbij moet je denken aan een aantal sprinklers in brandveiligheid, een groot aantal parkeerplaatsen, deuren die een aantal medewerkers hebben die in een eerdere mechanisatie erg licht zijn.
Het feit geen sprekende zee is van een indrukwekkend profiel voor een logistiek pand, maakt dat de markt een aantal aan zal. Een van de volgende is dat de markt slechts versnipperd is, wat verwacht wordt van de gegeven van onder zee beleggingaantrekkelijkheid in risicomanagement.
Het artikel is gebaseerd op een stuk in Nederland Distributieland, de vereniging voor de logistieke sector.