SEO Nieuws

Opnieuw favicon van Google Desktop SERP? • SEO-nieuws

Nadat Google de lay-out van de desktop-SERP heeft gewijzigd, is de kans groot dat de favicon verdwijnt uit de desktopweergave van de SERP. Verwarrend? Voor sommigen wel, maar niet voor ervaren webmasters en SEO’ers.

Wat is er aan de hand en wat kun je verwachten?

Allereerst dit favicon. Medio januari 2020 introduceerde Google een nieuwe lay-out van de desktop-SERP’s die de favicon laat zien. Dit is in lijn met de mobiele zoekresultaten, waar de favicon al in 2019 naast de URL werd weergegeven en de paginatitel eerder onder de URL dan boven de URL werd weergegeven. De verwachting was al dat dit op een gegeven moment ook naar de desktopweergave zou worden uitgerold, wat het in januari deed.

Meteen na deze wijziging was er een storm van kritiek, vooral omdat de vetgedrukte “advertenties” (in zwarte letters) naast de Google-advertenties nauwelijks zouden opvallen. Hierdoor vallen de advertenties nog minder op in vergelijking met de reguliere organische zoekresultaten. In de Nederlandse zoekresultaten is dit iets minder ernstig aangezien het het volledige woord “advertentie” toont, terwijl het in het Engels slechts de superkorte “advertentie” is.

Vetgedrukte advertenties in het zoekresultaat van Google Desktop.

Zoals bij veel wijzigingen in de lay-out van de SERP’s, is er altijd een kans dat ze kunnen worden gereset of anderszins gewijzigd. We hebben dit al gezien op Google Authorship en de langere metabeschrijving, die ongeveer 320 tekens lang kan zijn.

En nu gebeurt dit weer met het favicon in de zoekresultaten van de desktop, binnen een paar dagen na de introductie:

Een belangrijke update! We hebben je feedback over de look gekregen. We willen de zoekopdracht altijd verbeteren, dus we zullen experimenteren met nieuwe plaatsingen voor favorieten op de desktop. Meer informatie is hier te vinden: https://t.co/R4RjQ53cXe

– Google SearchLiaison (@searchliaison) 24 januari 2020

Nu gaan ze opnieuw testen en er eventueel een nieuwe lay-out bovenop bouwen.

Dus, zoals u kunt zien, reageer niet te snel op wijzigingen op Google, er is altijd een kans dat ze deze zullen intrekken. Als je al een favicon hebt ingesteld, is er natuurlijk niets mis mee. Je hoefde niets te doen en er is weinig voor je veranderd. Hoe dan ook, het is verstandig om een ​​favicon in te stellen, omdat de standaard wereldbol die anders op de browsertabbladen verschijnt, zo zinloos is.

Wat verwacht je dat de favicon terugkeert?

De volgende twee tabbladen wijzigen de onderstaande inhoud.

Volbloed Fries die opgroeide in Apeldoorn. SEO- en conversiespecialist bij Optimus Online en sinds 2019 eigenaar van SEOnieuws.com. Gefascineerd door online marketing en het schrijven van zoekmachinevriendelijke webcontent.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button