Social Media Nieuws

P&G ruilt tv-soapseries in voor sociale media

Iemand die de online video’s van Old Spice niet heeft gezien? De YouTube-advertentie voor de deodorants, bodywashs en sweatfighters van Procter & Gamble was een schot in de roos en liet zien hoe creatief gebruik van sociale media en inhoud enorme buzz en resultaten kan genereren. En dat is nog lang niet gedaan bij P&G op sociale media.

Niet alleen de verkoop van het product blijft stijgen (P&G, nog steeds ’s werelds grootste adverteerder, spreekt van dubbelcijferige omzetgroei), de kerncijfers van de campagne zelf zijn indrukwekkend: 1,8 miljard impressies, meer dan 140 miljoen views op YouTube en een 2700% meer volgers op Twitter. Merk op dat sommige van deze statistieken ook “gerelateerde inhoud” zijn. In zelfgemaakte en gedistribueerde content werd de campagne immers anders ingezet, wat voor extra aandacht en zichtbaarheid zorgde. Viraal was bijna onmogelijk.

Volledig geïntegreerde digitale marketing

Joe Pulizzi gebruikte onlangs het voorbeeld van Old Spice in zijn presentatie op de Belgian Marketing Foundation-conferentie en zei dat hij het vanuit contentmarketing-oogpunt jammer vindt dat P&G de serie stopte: het verhaal was er en dan moet je ook zeggen. hier. Er had zoveel meer mee gedaan kunnen worden.

Hoe dan ook, P&G heeft duidelijk zijn weg naar sociale media gevonden, en met succes. De LA Times meldde vrijdag dat de maker van schoonmaak-, was- en persoonlijke verzorgingsproducten volledig zal stoppen met het produceren en sponsoren van soapseries op televisie (het woord “soap” staat er overigens niet per ongeluk). En dat na… 77 jaar. Die laatste verdween in september van de televisie.

Wat komt ervoor in de plaats? Digitale media in het algemeen en steeds meer sociale media. Marketingdirecteur Marc Pritchard van P&G zei in een interview dat digitale marketing steeds meer geïntegreerd wordt in de manier waarop het bedrijf werkt.

Vrouwen en sociale media volgens P&G

Ondanks het succes en de bekendheid met de Old Spice-campagnes, richt P&G zich met sociale media steeds vaker op vrouwen.

Vrouwen waren ook de grootste doelgroep voor de nu stopgezette dagelijkse soaps (hoewel P&G zal blijven adverteren in bestaande soaps).

Het bedrijf begon een paar maanden geleden met de verkoop van luiers op Facebook en ontwikkelde een iPhone-applicatie voor het merk “Always” waarmee vrouwen onder meer hun menstruatiecyclus kunnen volgen.

In het LA Times-artikel zegt Dori Molitor, die met haar bureau WomanWise gespecialiseerd is in merkmarketing voor vrouwen, dat sociale media echte massamedia voor vrouwen zijn geworden en veel beter passen bij hun aankoopbeslissingen van vandaag.

Mond-tot-mondreclame als argument

Sociaal en digitaal is dan ook de weg die ’s werelds grootste adverteerder steeds vaker bewandelt. En de reden is heel simpel.

Marc Pritchard: “Het is de oudste vorm van marketing (mond-tot-mondreclame) met de nieuwste technologie” …

En dat zou niet meer mogen.

Voor degenen die de Old Spice-man nog een keer aan het werk willen zien, bekijk de onderstaande video.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button