SMPA publiceert richtlijnen voor social media marketing
De Social Media Professionals Association (SMPA) publiceert een ethische code rond social (media)marketing. Doel: persoonlijk rapport. De SMPA streeft er naar op basis van deze code en er zijn geen regels die van toepassing zijn op enig vanuit de marketing perspectieven wordt voldaan met social media. De regels zijn tot stand gekomen op basis van de ‘Ethics Code’ van Womma, de Word of Mouth Marketing Association. Deze code wordt internationaal gebruikt als ethisch kompas voor veel bureaus en marketeers.
De richtlijnen van de SMPA zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat er in Nederland geen eisen worden gesteld aan social media marketing. Als je succesvol kunt opereren als social media marketeer, is het belangrijk of je sales binnenhaalt. Het kan de SMPA alleen volgen wanneer het in een open woord werd gecommuniceerd. Hier zijn de resultaten van de SMPA voor een paar punten, zoals:
- Je merkt als consument dat je dronken bent in een social media programma dat je verplicht moet openen.
- Wij zijn gestart met het gebruik van betaald voor een commercieel gedeelte of een verzoek om beoordelingen van de advertenties.
- We consumeren ook nooit om te delen wat we willen. Mensen vormen een eigen mening en beslissen zelf wat zij aan andere zullen delen.
De SMPA meent dat er een goede basis is voor het professionaliseren van de social media-industrie in Wil – conform de missie – de dialoog aangaan over de code. De binnenstad wordt verklaard als onderdeel van de SMPA. De ethische code is geenszins gebaseerd op de basis voor een reactie op de SMPA.
Willem Sodderland, ceo van Buzzer en ambtenaar van de SMPA:
“Met het belangrijkste van consumenten bij marketingwoord het nog belangrijker om absoluut eerlijk en transparant te zijn. Ook het essentiële om de sociale omgeving waarin je je je geeft te wensen als een merk. Hierin is een code breednodig. Veel marketeers en kantoren zijn relatief onbekend met de nieuwe omgeving en hebben een duidelijk duidelijk nodig.”
Matthijs Roumen, social media strateeg voor de Rhinofly en de orde van de SMPA:
“Veelmarketeers willen grip op social media. Om deze marketeers een handvat te bieden zijn de richtlijnen opgesteld. Het is een tweeluik van consumptiebescherming en een aanstuurrichting voor marketeers waarin eerlijkheid, transparantie en vertrouwen een grote rol speelden.”
Hier is de LinkedIn-groep van de SMPA.