Te veel lucht in verpakkingen e-commerce blijft een probleem • Warehouse Totaal
Duurzaam en goed verpakken wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor de consument en het milieu, maar ook voor de e-commerce bedrijven. Consumenten negeren steeds meer webshops als het ze niets kan schelen.
verpakking voor intimidatie van consumenten
Ook de duurzaamheidsmonitor voor e-commerce van Thuiswinkel.org. toont de behoefte aan goede en intelligente verpakkingen. 70% van de consumenten vindt het erg belangrijk dat webwinkels hun producten met minder verpakkingsmateriaal verzenden. 58% van de consumenten ergert zich aan lucht in verpakkingen.
kijk ook
VIDEO’S | De nieuwe volledig geautomatiseerde verpakkingsoplossing bij FittinQ
Doelstellingen voor duurzame verpakkingen
Om gericht te werken aan het verduurzamen van verpakkingen heeft Thuiswinkel samen met de markt het Industrie Duurzaamheidsplan Verpakkingen ontwikkeld, waarin doelen worden geformuleerd die de branche wil bereiken. Deze doelen zijn gecontroleerd en vastgesteld door de onafhankelijke deskundige raad van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).
Als het gaat om het verzenden van minder lucht, is er nog werk aan de winkel.
Verbeteringen in de verpakking van e-commerce
Recycling en het verminderen van lucht in verpakkingen zijn belangrijke doelen voor 2019-2022. Een bemonstering eerder dit jaar toont aan dat de industrie op een aantal gebieden op schema ligt. Zo wordt 7% van de pakketten zonder verzendverpakking verzonden. Gerecycleerde en gemakkelijk recyclebare materialen voor zowel kartonnen als plastic verpakkingen worden ook de norm.
Nog te veel lucht in de verpakking
Er is nog steeds actie nodig met betrekking tot een hogere pakkingsdichtheid (dwz minder lucht sturen). Volgens Thuiswinkel zijn Corona en de snel groeiende e-commerce een van de redenen waarom luchtreductie achterblijft. Voor webshops is het lastig om de verzendverpakking goed aan te passen aan de verzonden producten.
kijk ook
40 procent lucht in de verpakking? Zo verpak je sneller en duurzamer
Knelpunten en Corona zorgen voor een langzame verbetering
Daarnaast is er een krapte op de kartonmarkt waardoor de beschikbaarheid van sommige soorten verpakkingen beperkter is. De monitoring is uitgevoerd tijdens de lockdown begin 2021, in deze tijd was het voor sommige webshops extreem vol en “singles met wat je hebt”, aldus de belangenorganisatie.
behoefte aan luchtreductie
Tegelijkertijd moet er op dit gebied iets gebeuren. Uiteindelijk heeft de vermindering van lucht in pakketten als voordeel dat er minder materiaal wordt gebruikt, maar de CO2-impact per verzonden pakket neemt ook af omdat er dan meer pakketten in een voertuig passen.
Genomen maatregelen
Om het voor webwinkels makkelijker te maken om aan de slag te gaan, heeft Thuiswinkel.org in het tweede kwartaal van 2021 de handleiding duurzame verpakkingen geactualiseerd. Dit is een handige gids voor webwinkels die laat zien wat er op de markt is om verpakkingen te verduurzamen. Zo zijn er talloze manieren om lucht in verpakkingen te verminderen, zowel voor webshops die machinaal als met de hand verpakken.
E-learning verpakking
Daarnaast heeft de organisatie een e-learning pakket ontwikkeld waarin webshops stap voor stap kennis maken met het proces van zo duurzaam mogelijk verpakken.
Op dit moment wordt met KiDV en Mission Reuse onderzoek gedaan naar herbruikbare verpakkingen voor e-commerce om te kijken hoe dit in de markt kan worden geïmplementeerd.
Duurzame verpakkingen worden in de toekomst de standaard in e-commerce. Bedrijven investeren er steeds meer in. Een kleine greep uit goede initiatieven: Active Ants maakt gebruik van intelligente verpakkingsmachines die dozen precies op de gewenste maat vouwen. Wehkamp gebruikt mailers van 100% gerecycled materiaal. Omoda, dat schoenen verpakt met machines die 46% lucht besparen en ze in herbruikbare verpakkingen verzendt.
Bol.com is het eerste bedrijf dat een verpakkingsmachine gebruikt die meerdere op maat gemaakte artikelen in één doos verpakt.
Coolblue, dat bestellingen in een milieuvriendelijke papieren envelop bezorgt, en DHL Parcel, zoals Zalando ervoor, lanceren een initiatief om te beginnen met verzending naar klanten in herbruikbare verpakkingen. We zullen de komende tijd ongetwijfeld nog veel meer goede initiatieven zien.