SEO Nieuws

Yoast SEO verhoogt prijzen tot 2022

Yoast SEO, momenteel de meest gebruikte SEO-plug-in voor WordPress, verhoogt vanaf 4 januari de prijzen voor de betaalde plug-ins. En ja, er zijn plug-ins in het meervoud. De kans is groot dat je niet eens weet dat er verschillende premium plug-ins beschikbaar zijn van Yoast.

Meer dan 10% prijsverhoging

Yoast is absoluut heel transparant en toont zowel de huidige prijzen als de nieuwe prijzen vanaf 4 januari 2022. Veel bedrijven kunnen hier iets van leren, omdat vaak alleen de nieuwe prijzen aan u worden gepresenteerd. Uit het overzicht concluderen we dat de prijzen met meer dan 10% stijgen, al verschilt dit per plugin.

Bron: Yoast.com

Je kunt zien dat de meeste premium plug-ins 10 meer per jaar kosten. Dit geldt voor alle valuta (Euro’s, Dollars en Britse Ponden) waarbij het bedrag per valuta hetzelfde blijkt te zijn. Er zijn ook enkele bundels die meerdere plug-ins bevatten.

Yoast Academy inbegrepen

Yoast lijkt vrij duur te zijn in vergelijking met de betaalde versies van andere SEO-plug-ins. Dit komt niet alleen door de prijs zelf, maar ook door het feit dat je per website een jaarabonnement afsluit. Bij andere plug-ins geldt dit ofwel voor meerdere websites (vaak onbeperkt) of ze hebben abonnementen op meerdere websites. Het bijzondere aan Yoast is dat je sinds eind 2020 ook toegang hebt tot de Yoast Academy als je een premium plugin of bundel aanschaft. Toegang tot alle cursussen van Yoast Academy kostte vroeger honderden euro’s per jaar.

Prijsverhogingen zijn onvermijdelijk

Aangezien er altijd inflatie is, zijn prijsstijgingen natuurlijk onvermijdelijk. Als de kosten stijgen, moeten deze kosten op een gegeven moment worden doorberekend, anders kan een bedrijf niet meer overleven. Is meer dan 10% veel? Niet als je het vergelijkt met de vele jaren dat de prijzen hetzelfde zijn gebleven. Zuiver feitelijk en economisch gezien hoort zo’n prijsverhoging erbij, hoe je er zelf ook over denkt.

Math Pro goedkoper classificeren?

Tegen deze achtergrond valt op dat uitdager Rank Math, die in korte tijd erg populair is geworden, de prijzen juist heeft verlaagd. In ieder geval vergeleken met wat ze communiceerden toen ze Rank Math Pro lanceerden. De huidige prijzen zijn dezelfde prijzen die u gebruikte als de introductieaanbieding.

Overname door Newfold Digital

In augustus van dat jaar werd bekend dat Yoast was verkocht aan Newfold Digital. Dan is het begrijpelijk dat er wordt gespeculeerd over een verband tussen de overname en deze prijsstijging. Het is niet gek dat er een verband is, maar dat hoeft ook niet. Natuurlijk kan het zijn dat Newfold Digital de liquiditeit van Yoast wil verbeteren of in ieder geval zo goed mogelijk wil houden en is de prijsstijging het gevolg. Maar het kan ook een logisch gevolg zijn van de stijgende kosten, die los van de overname tot prijsstijgingen zouden hebben geleid.

Wie weet kan het zeggen.

De volgende twee tabbladen wijzigen de onderstaande inhoud.

Volbloed Fries, opgegroeid in Apeldoorn. SEO- en conversiespecialist bij Optimus Online en sinds 2019 eigenaar van SEOnieuws.com. Gefascineerd door online marketing en het schrijven van zoekmachinevriendelijke webteksten.

Gerelateerde Artikelen

Back to top button